Föreningen Sveriges Konsumenter är på krigsstigen. Anledningen är den nya glassen "Girlie" från GB, en rosa historia med glittersmink i glasspinnen.
"- Jag ifrågasätter att det finns en efterfrågan," säger generalsekreteraren Jan Bertoft i en intervju i SvD. Det är inte en konsumentförenings sak att bedöma efterfrågan. Den frågan ligger hos tillverkaren och ytterst hos konsumenterna. Hela attityden andas en pekpinnementalitet som får Bertoft att låta som en politiker. Har han rätt och det inte finns någon efterfrågan på glassen kommer den snart att vara borta från marknaden. Det är det som är en av många bra saker med marknadsekonomi: Köparen bestämmer om en vara ska finnas kvar eller inte.
Att det handlar om en organisation som tagit politisk ställning blir uppenbar när Jan Bertoft säger att han "[..]tycker också att företagen har ett ansvar för hur samhället utformas" och tillägger att han tycker att produkten ska ändras så att den är mer könsneutral. Han är naturligtvis fri att tycka vad han vill som privatperson men är man generalsekreterare i en organisation vars medlemmar i stor utsträckning är delar av arbetarrörelsen, så uppfattas det onekligen som en partipolitisk inlaga. Det handlar inte om att företagen ska ha ett ansvar för hur samhället utformas i stort utan de ska utforma samhället på det vis som Bertoft & Co anser vara riktigt. Varför ska företagen tvingas ta ansvar för någon annans vision? Varför ska GB ens behöva blanda sig i politiken? Det behövs ingen ökad politisering av samhället - tvärtom!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
håller med helt o hållet! GB får väl utforma sina glassar hur dom vill! när jag läste artikeln fick jag typ samma känsla som man får när man stöter på omvänd rasism.. t ex i min grundskola fick vi inte sjunga svenska nationalsången utan det blev typ chiles nationalsång vid ett tillfälle. snacka om förvirring. allt för att "inte verka rasistisk."
lite åt samma håll, detta med köns-tjafsandet. jag ser inte det farliga i att sälja "tjejig" glass!
glass äts av folk i alla åldrar, pojkar, flickor, män, kvinnor, gubbar o gummor.
ja tvivlar på att något annat än glassens smak kommer avgöra om den stannar på marknaden eller faller i glömska efter sommar.
för jamenar.. låt oss säga att glassen blir jättepoppis bland unga flickor o säljer som smör just hos den målgruppen? ska man då neka dem o säga "nej ni får inte va så tjejiga, sverige är ett jämlikt samhälle! köp en könsneutral glass som inte tvingar in er i ngn slags könsroll ni inte frivilligt vill hamna i! låt inte GB uppmuntra er att konsumera denna ultra-tjejiga, på gränsen till kvinnoförnedrande glass!"
Upprörande könsschablonisering av organisationen med Jan Bertoft i spetsen.
Hur inskränkt är man om man är övertygad om att en glass riktar sig till unga tjejjer bara för att den heter "Girlie" och är rosa med glitter?
Skicka en kommentar