torsdag 15 februari 2007

Hela livet i en madrasserad cell

Överläkare David Eberhard intervjuas i Svenska Dagbladet idag. Jag har med stort intresse följt de tidigare artiklarna som handlar om den svenska trygghetsnarkomanin. Tyvärr har det inte blivit av att jag jagat fatt i Davids bok ”I trygghetsnarkomanernas land – Sverige och det nationella paniksyndromet” (Prisma). Nog dags att göra det. =)

Jag har länge förvånats över den övertro till staten som allmäktig beskyddare som många tycks hysa. Var finns tron på den egna förmågan? Vi kan - om vi bara vågar. Arbetarrörelsen har i stora annonskampanjer hävdat att vi måste öka tryggheten för att folk ska våga. Jag tror knappt det går att öka den i många stycken falska trygghet folk invaggas i av röstfiskande politiker. När ska vi inse att politikerna också är helt vanliga människor, med goda egenskaper men också med fel och brister. De besitter inga övermänskliga förmågor som gör att de fattar bättre beslut än du och jag. De kan inte skydda dig bättre än vad jag kan och vice versa.

Att denna trygghetsnarkomani med full fart är på väg att bli en demokratisk katastrof beskriver Andris från Fruängen så väl att jag egentligen inte har något att tillägga.

Inga kommentarer: